CS Rotterdam: Een spectaculaire gevel
Zie je het nieuwe Centraal Station van Rotterdam, dan herken je bijna niets meer van het voormalige gebouw. Hier en daar zijn er elementen blijven bestaan, maar de verbijsterende look van het huidige station laat de herinnering aan het oude vervagen.
De gevel: een spectaculaire look
Het gebouw is niet in één woord te vatten. Door sommigen wordt het “de puntzak” genoemd, anderen noemen het “de vliegtuigvleugel”. In ieder geval is de gevel een staaltje van moderne architecturale genialiteit. Het is de look die je vindt in gebouwen van het Parijse kwartier La Défense. Het doet denken aan architecten als Calatrava en Rem Koolhaas. En anderzijds roept het gebouw nostalgie op: ergens zitten er vormen in die je zag op de Expo ’58 in Brussel of bij Amerikaanse benzinestations uit de jaren ’60. Stoer, degelijk en zelfverzekerd staat de gevel te pronken en zijn plaats in te nemen op het stationsplein. De gevel is futuristisch maar is zeker niet koel of onpersoonlijk te noemen. De overkapping is overweldigend maar tevens beschermend en koesterend. Voor de voorkant van de gevel is er gekozen voor gebobbeld staal. Het gebobbelde effect doet het strakke koude uitzicht ervan verdwijnt. Hiernaast, voor de overkapping van de toegang, werd gekozen voor western red cederhout. Dit hout leent zich uitstekend voor bekledingen zowel voor binnen als buiten. Het vergt weinig of geen onderhoud. Met de tijd zal het wat verkleuren maar dat geeft net dat speciale karakter aan de gevel. De glaspartijen zijn voldoende hoog gehouden en zorgen voor transparantie doorheen het hele gebouw. Doorkijk en inzicht waren een belangrijk gegeven bij het ontwerp van het gebouw. De natuurstenen die in de vloer gebruikt zijn, geven een warm karakter aan dit toch wel groots opgezette ontwerp.
Het centraal station: binnenin
Ook binnen in het station loopt het gebruik van houten lamellen voor de plafonds gewoon door. De uitvoering is geïnspireerd op de latjesplafonds uit vroegere jaren. Echter wordt er hier gespeeld met dikte en grootte van de latten. Er zit structuur in, levendigheid en karakter. Je hebt een speels en warm effect dat niet gaat vervelen. Het plafond straalt gezelligheid uit. Bovendien zorgt het voor een uitstekende akoestiek, wat in een zo druk bezocht station toch niet uit het oog mag verloren worden. Het station is een prestigieus project voor de vele betrokken partijen, waaronder de architecten, de constructeurs en het interieurbouw bedrijf Verwol.
Opzet geslaagd?
Het oude gebouw moest vernieuwd worden, en je kan er niet naast kijken: het is is al zijn facetten vernieuwd en vooral vernieuwend. Toch is er niet gekozen voor koele zakelijkheid, wat een pluim is op de hoed van ontwerpers en uitvoerders! Het hele gebouw onthaalt zijn reizigers met een warme welkom. Samen met de fotovoltaïsche panelen die zorgen voor elektriciteit, is het gebruik van de duurzame materialen een sein dat Rotterdam wil geven: oog voor het milieu en de mens.